Taxa vamală pe emisiile de carbon – posibilă resursă proprie a bugetului UE
Planul UE privind taxa vamală pe emisiile de carbon nu a fost încă publicat, însă această taxă ar putea fi introdusă ca resursă proprie pentru bugetul UE. Rolul taxei vamale pe emisiile de carbon (sau al „mecanismului de ajustare a taxelor vamale pe emisiile de carbon”) ar fi de a proteja companiile europene de importurile mai ieftine din statele cu politici climatice mai puțin stricte. Cel mai probabil, taxa se va aplica mărfurilor de import în funcție de conținutul de carbon al acestora. În acest sens, una dintre cele mai mari probleme constă în complexitatea procesului de determinare a conținutului de carbon al mărfurilor asamblate, ale căror componente provin din țări cu politici climatice diferite. Mai mult decât atât, taxa ar trebui să se conformeze normelor Organizației Mondiale a Comerțului.
La 14 noiembrie 2018, Parlamentul European a propus Comisiei să extindă lista de potențiale resurse proprii ale bugetului UE și să includă în această listă un mecanism de ajustare a taxei vamale pentru emisiile de carbon. Prin rezoluția din 10 octombrie 2019 privind cadrul financiar multianual pentru 2021-2027, Parlamentul European și-a relansat propunerea către noua Comisie.
Germania propune noi norme de stabilire a prețurilor de transfer
La 10 decembrie 2019, ministrul de finanțe al Germaniei a propus un proiect de lege care ar introduce schimbări substanțiale ale reglementărilor privind stabilirea prețurilor de transfer și care ar asigura conformitatea acestor reglementări cu standardele Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Proiectul de lege propune eliminarea ierarhizării metodelor de stabilire a prețurilor de transfer și clarifică faptul că ar trebui adoptată cea mai bună metodă de stabilire a prețurilor în funcție de fiecare caz în parte. Proiectul introduce și conceptul de analiză a dezvoltării, îmbunătățirii, menținerii, protecției și exploatării (DEMPE) imobilizărilor necorporale în cadrul de reglementare pentru prețurile de transfer din Germania. De asemenea, au fost propuse și modificări ale reglementărilor privind finanțarea internă și stabilirea prețurilor de transfer pentru imobilizările necorporale greu de evaluat.
Impozitul digital în Norvegia și Japonia
La 13 ianuarie a.c., ministrul de finanțe al Norvegiei, Siv Jensen, a confirmat într-un interviu faptul că guvernul este pregătit să introducă propriul impozit digital, în cazul în care OCDE nu va găsi o soluție globală în această privință. Cu toate că nu a dat detalii cu privire la posibila formă de impozitare digitală, ministrul a declarat că Norvegia înțelege pe deplin mecanismul unui astfel de impozit și implementarea acestuia nu va fi dificilă.
Pe de altă parte, într-un document publicat în decembrie 2019, coaliția de guvernământ din Japonia a declarat că guvernul japonez va juca un rol important în consolidarea unui acord global în privința normelor fiscale internaționale propuse de OCDE. Conform declarației respective, partidele aflate la guvernare preconizează crearea unui mediu de investiții stabil și previzibil pentru companii. Acest lucru presupune elaborarea unor norme care să evite povara administrativă excesivă pentru contribuabili și dubla impozitare. Documentul evidențiază nevoia de a pune capăt măsurilor fiscale unilaterale și necoordonate care sporesc incertitudinea pentru companiile care doresc să se extindă peste granițe.